Telemunca - avantaje și dezavantaje pentru angajați și angajatori. Cum să îți creezi condițiile perfecte pentru munca la domiciliu?
17.06.20221. Introducere în contextul actual
Global, telemunca a luat amploare ca fenomen mai ales în perioada pandemică. Chiar dacă nu se potrivește oricărui domeniu, companiile au încercat să se adapteze la situație și să o ia în considerare ca variantă de compromis.
Când contextul pandemic a impus anumite limite și izolarea era obligatorie, telemunca a devenit un colac de salvare pentru multe companii. Chiar dacă era ceva nou pentru unele companii, contextul le-a împins spre a înțelege cât mai multe aspecte ale ei într-un timp foarte scurt.
Angajații au început să lucreze de acasă, fără să știe totul despre telemuncă sau chiar fără să știe nimic. Abia mai târziu au apărut reglementări ale telemuncii, iar angajatorii și angajații au putut să desfășoare telemunca în legalitate și cunoștință de cauză.
Chiar dacă nu mai sunt restricții privind deplasarea la locul de muncă, există telemuncă după starea de alertă. Foarte multe companii au păstrat anumite condiții de telemuncă, în funcție de domeniu și nevoi. Multe dintre firme au păstrat sistemul de telemuncă din motive avantajoase, stabilind și cine poate presta telemunca și în ce condiții.
2. Ce este telemunca și de câte tipuri poate fi?
Telemunca reprezintă desfășurarea activităților prin intermediul mijloacelor de telecomunicații și tehnologia informației. De asemenea, ea presupune și prestarea serviciilor într-o altă locație decât sediul oficial al firmei. Aceste locații pot fi acasă la angajat sau în teren, la beneficiarii serviciilor oferite de prestator.
Ca procedură, telemunca nu pare să fie complicată, însă ea se poate face doar în baza unui acord sau contract între ambele părți, angajat și angajator, respectiv prestator și beneficiar. În acest act constituit între cele două părți sunt stipulate clar condițiile de telemuncă.
Telemunca poate fi făcută integral de acasă, fiind considerată muncă la domiciliu. În acest caz, angajatul trebuie să se asigure că respectă termenii contractului având condițiile necesare pentru a-și duce la bun sfârșit taskurile din fișa postului.
Telemunca poate însemna și o singură zi pe săptămână sau o săptămână întreagă în care angajatul poate lucra de la distanță. Acest sistem este unul hibrid, fiind o combinație de muncă la sediu cu muncă de la distanță sau remote.
E bine să fii atent dacă semnezi un act adițional pentru muncă în sistem hibrid sau la distanță, pentru a vedea dacă poți îndeplini condițiile și dacă există posibilitatea de a-ți alege singur orele de muncă. Pe lângă asta, verifică numărul de ore alocat în contract și ai grijă să treci în pontaj orele lucrate în cazul organizării propriului program. Chiar dacă nu este treaba angajatului să calculeze pontajul, este bine să fii vigilent și organizat ca angajat, ca să nu transformi această oportunitate într-o perioadă stresantă.
3. Telemunca prin ochii angajatorului- avantaje și dezavantaje
Ca angajator pot beneficia de pe urma telemuncii și a ceea ce înseamnă telemunca. Trebuie doar să fii vigilent și să te asiguri că în contractul semnat între tine și angajați ai trecute toate condițiile pentru ca activitățile prestate să fie pe măsura așteptărilor tale.
Avantaje:
- Reducere de cheltuieli
Probabil până la situația pandemică nu ai luat în calcul faptul că prin prestarea de telemuncă, poți economisi resurse ce înainte păreau absolut necesare. Dacă ai un sediu, știi prea bine că lunar ai de plătit facturi de electricitate, gaze și apă, iar costul acestora este determinat de mărimea sediului în care îți desfășori activitatea.
Pe lângă aceste facturi de achitat, există și resurse utilizate de angajați pentru a desfășura activitățile zilnice. De exemplu, cu siguranță în orice firmă există o sală de ședințe unde se utilizează o tablă, instrumente de scris, un proiector, un copiator, coli albe de hârtie. Chiar dacă nu par cheltuieli mari, dacă faci un calcul se adună.
În plus, calculatoarele, internetul și programele de pe calculatoare pe care angajații le folosesc la sediu implică un cost lunar.
Mai mult, dacă imobilul care reprezintă sediul tău este închiriat, te poți scuti și de această cheltuială lunară.
Dacă reduci toate aceste cheltuieli prin telemuncă, profitul lunar al firmei cu siguranță va crește.
- Economisire de timp
Chiar dacă nu pare a fi un aspect de care să ții cont, încearcă să o faci. Telemunca te obligă să fii mai organizat și mai atent cu timpul tău ca angajator, deoarece va fi nevoie să ții sub control ceea ce nu se desfășoară în sediul tău. Dar dacă ai parte de ajutor din partea cuiva în verificarea activităților, cu siguranță vei avea mai mult timp pentru tine. Poți chiar să își creezi un program flexibil sau să îți alegi zilele în care vei face verificările și astfel vei avea mai multe zile libere și timp pentru tine.
- Angajați din afara zonei tale
Telemunca poate presupune și muncă total la distanță. Ca angajator, vei avea mai multe opțiuni în alegerea angajaților, deoarece telemunca este la mare căutare. Vei putea astfel să angajezi specialiști în domeniul tău de activitate, având multe opțiuni. Pe piața muncii este greu să găsești profesioniști care să fie doar din orașul tău. Telemunca îți dă astfel șansa să cunoști posibili angajați chiar din afara țării și să îți dezvolți viziunea și afacerea.
Dezavantaje:
- Controlul activităților
Dacă nu ești o persoană organizată și vigilentă, poți avea de pierdut prin telemuncă. În cazul în care nu stabilești de la bun început anumite reguli și deadline-uri, e posibil să ai surprize din partea anumitor angajați. Ei pot vedea oportunitatea de a lucra mai puține ore decât e notat în pontaj sau să nu respecte anumite termene limită.
Nu poți să îi urmărești pe angajații tăi pas cu pas și nici nu le poți da anumite sfaturi sau să le explici ceva ca și cum ai fi fizic lângă ei. Pot apărea astfel neînțelegeri în rezolvarea unor taskuri și acest lucru afectează întreaga firmă.
- Retenția angajaților sau pierderea lor
Dacă plănuiești să nu continui pe termen lung cu telemunca, e posibil să pierzi anumiți angajați cărora li s-a potrivit de minune acest sistem. Ei pot căuta alte joburi în același domeniu care să le ofere acest beneficiu, de aceea ar fi bine să îi întrebi dacă preferă acest tip de sistem. Eventual le poți propune o variantă tip hibrid dacă există angajați experți în domeniu și nu ai vrea să-i pierzi.
4. Telemunca prin ochii angajatului - avantaje și dezavantaje
Ca angajat, telemunca poate fi chiar ceea ce aveai nevoie sau, dimpotrivă, o piedică în a-ți desfășura activitățile. Acest lucru este subiectiv, însă există avantaje și dezavantaje pe care ar trebui să le iei în calcul.
Avantaje
- Timp economisit
Timpul în care trebuie să ajungi la serviciu poate dispărea. Drumul până la sediul unde îți desfășori activitatea poate să-ți consume chiar și o oră, două pe zi. Acest lucru poate fi evitat prin practicarea telemuncii, chiar dacă e vorba de o zi pe săptămână, o săptămână întreagă sau chiar muncă de acasă, remote.
- Flexibilitate
Dacă în contractul tău nu e stabilită exact perioada de lucru, poți să-ți organizezi cum vrei tu timpul. Acest lucru reprezintă un mare avantaj, deoarece vei avea mai mult timp pentru tine și vei putea să lucrezi la orice ore dorești. Poți astfel ieși din rutina zilnică și să desfășori activitățile în perioade de timp ale zilei când ești mai productiv, fără să fii limitat la ore impuse.
Dezavantaje:
- Lipsa interacțiunii umane
Cu toate că este mai comod să lucrezi de acasă, îți pot lipsi colegii de serviciu. Ca oameni, avem nevoie de interacțiune și ne dorim să simțim că aparținem de un grup, chiar și la serviciu. Relațiile cu colegii de serviciu se pot răci dacă nu mai interacționați și astfel colectivul de la serviciu nu va mai fi la fel. Poți să fii cuprins de monotonie, iar acest lucru nu îți va face bine psihic. Chiar dacă lucrezi la distanță, încearcă să ții legătura cu colegii.
- Dezorganizarea
Pentru unele persoane, flexibilitatea programului de lucru poate fi mai degrabă un minus, deoarece le este greu să se organizeze pentru a duce task-urile la bun sfârșit. Dacă nu îți faci singur un program, vei vedea că îți va fi greu să te încadrezi în termene și să ai timp liber. Dezorganizarea te poate face să petreci mai multe ore lucrând de acasă, decât o făceai la serviciu. Ai grijă la acest aspect, deoarece este important să îl pui la punct ca să reușești să fii productiv prin telemuncă.
Așadar, există avantaje și dezavantaje atât pentru angajatori cât și pentru angajați. Indiferent de categoria în care te afli, trebuie să ții cont că managementul timpului și organizarea sunt cele mai importante aspecte pentru a face telemunca să funcționeze.
5. Cum îți creezi condițiile ideale pentru telemuncă?
Pentru telemuncă ai nevoie de niște condiții. E esențial să îți creezi un spațiu dedicat exclusiv orelor de muncă. Poți avea un simplu birou în care să ai totul pus în organizatoare, un laptop și un scaun comod. Depinde de domeniul în care activezi, însă acestea sunt lucrurile de bază pentru telemuncă. Desigur, să nu uiți de laptop, telefonul de serviciu și o conexiune bună la internet.
Poți urma câteva sfaturi ca să organizezi mai bine munca de acasă:
- Alege să îți pui biroul într-o cameră luminoasă, iar dacă nu ai această posibilitate, achiziționează-ți lămpi cu lumină rece, pentru a-ți spori concentrarea;
- Nu plasa biroul într-un spațiu deschis, ci mai degrabă într-un colț al camerei pentru a nu fi distras de prezența altor persoane;
- Cumpără un birou cu spații de depozitare sau un dulăpior pentru a avea unde să îți pui lucrurile;
- Folosește organizatoare pentru a ține evidența lucrurilor depozitate;
- Alege un birou cu o suprafață mare, ca să ai loc atât pentru laptop sau calculator, cât și pentru alte lucruri necesare în timpul activității;
- Achiziționează un laptop potrivit nevoilor pe care le ai la serviciu;
- Plasează router-ul wireless aproape de birou, pentru a fi sigur că profiți de cea mai bună viteză de internet din locuință;
- Investește într-un scaun comod, cu spătar ergonomic pentru a evita durerile de spate
- Achiziționează-ți o imprimată în cazul în care ai nevoie să printezi des materiale, pentru a reduce din costuri;
- Cumpără accesoriile de birou de care ai nevoie pentru a-ți desfășura activitatea ca la locul de muncă;
- Ar fi bine să ai un ceas pe perete, pentru a ține cont de timpul scurs cu anumite task-uri (chiar dacă ai afișată ora pe laptop, impactul vizual cu un ceas de perete e mai puternic).
În afară de lucrurile materiale de care ai nevoie pentru telemuncă, starea de spirit contează uneori mai mult decât orice birou spațios. Pentru a începe o zi productivă:
- Chiar dacă îți este comod să rămâi îmbrăcat în hainele de casă, ar fi bine să te schimbi, deoarece mintea va percepe că ești gata să începi munca și nu vei lenevi;
- Aranjează-te aproape ca și cum ai merge la serviciu, deoarece îți va da o stare de bine;
- Bea cafeaua sau ceaiul de dimineață la birou, pentru relaxare;
- Chiar dacă ești tentat, nu mânca sau lua gustări la birou, pentru că acela este locul în care mintea trebuie să perceapă că desfășori activități pentru muncă;
- Nu lăsa pe mâine ce poți face azi, ca să nu te aglomerezi.
Așadar, telemunca poate face parte din viața ta pentru o scurtă sau lungă perioadă de timp, în funcție de cerințele de la serviciu.
Trebuie să fii atent la cerințele din contractul semnat pentru telemuncă, pentru a vedea dacă te poți plia pe ele sau dacă e ceva ce poți modifica în favoarea ta. Încearcă să afli totul despre telemuncă și ce presupune ea în firma în care lucrezi, ca să știi la ce să te aștepți.
Ai grijă la managementul timpului și la faptul că în telemuncă avantaje și dezavantaje vor exista mereu. E de datoria ta să fructifici doar avantajele și să diminuezi dezavantajele prin organizare bună.
Încearcă să creezi un spațiu destinat exclusiv telemuncii în cadrul locuinței tale și să-ți achiziționezi tot ceea ce ai nevoie, pentru a da randament.
Mai ales dacă lucrezi de acasă și nu în sistem hibrid, încearcă să menții contactul cu colegii de la muncă și să ieși după muncă din casă, pentru a interacționa cu colegii sau prietenii tăi.
Sursa foto: unsplash.com